Jak tvořit dobrý webdesign

Jak tvořit dobrý webdesign

Jak tvořit webdesign? Jaká má základní pravidla, kterých by se měl webdesigner držet?

Design by měl být vytvářen shora dolů. Návrh je možné vytvářet přímo v počítači pomocí specializovaných aplikací nebo použít tužku a papír a načrtnout si rozvržení nejdříve na papíře.

Je důležité brát v úvahu různé monitory, displeje, různá zobrazovací zařízení a různá rozlišení jednotlivých monitorů. Ze statistik internetových stránek lze zjistit i používané rozlišení. Analýzou a vhodným zvolením web přizpůsobíme co možná největšímu počtu uživatelů. Jednou z variant je použití stoprocentní šířky, kdy se při zmenšení okna prohlížeče zmenší i jednotlivé bloky s textem uvnitř stránky, při roztažení se naopak využije maximální šířka okna. Toto řešení má nevýhodu v tom, že dlouhé řádky se ve většině případů špatně čtou a vhodnější je použití kratších bloků textů – pokud má uživatel hodně velký monitor, potom může být čtení textu nepříjemné.

Většina dnešních internetových stránek využívá pevné šířky a při rozšíření lepších monitorů se stránky upravují – v nedávné minulosti tomu tak bylo při přechodu z „domácích“ čtrnáctipalcových monitorů na LCD displeje, kdy se výrazně zvýšilo rozlišení monitorů z 800 x 600 bodů na 1024 x 768, případně dnes již 1280 x 1024, stále více se také rozšiřují širokoúhlé monitory. Jiného poměru stran se také dá využít při zatraktivnění designu stránek (například opakujícím se pozadím vytvářejícím dojem prostoru apod.).

Při tvorbě webu by měl každý designér dbát standardů a existujících doporučení, uživatelé jsou konzervativní a velmi záleží na typu internetové stránky, která je vytvářena. Pro grafické studio nebo jednorázovou záležitost je možné vytvořit naprosto originální zpracování, kdy návštěvníci ocení unikátní zpracování a nápad – web potom splní perfektně svůj účel tím, že zapůsobí. Pro internetový obchod (jako příklad) by ale bylo vhodnější být opatrný, protože většina uživatelů by nemusela originální nápad zpracování pochopit a návštěvník by se na stránkách z počátku špatně orientoval. V takovém případě jde o chybu a prezentace může zájemce odrazovat.

Autor: Jakub Beneš